Voeding (deel 2)

Voedingsstoffen kunnen wij verdelen in brandstoffen, bouwstoffen en beschermende stoffen.

Brandstoffen zijn:

Koolhydraten zijn:

Koolhydraten is de belangrijkste energiebron, zeker bij sportbeoefening. Minimaal 60% van de energie dient door koolhydraten geleverd te worden, bij voorkeur in de vorm van ongeraffineerde zetmeel.(zilvervliesrijst, volkorenbrood, aardappelen, volkoren macaroni, peulvruchten)

Bij onvoldoende koolhydraten in de voeding zullen eiwitten afgebroken worden voor de energievoorziening. Ze gaan dan als bouwstof verloren.

Bouwstoffen zijn:

Beschermende stoffen zijn:

Vetten

Zeer matig minimaal 2/3 onverzadigde vetzuren.

Ruwvezel

Ballaststoffen, voedingsvezel. Onverteerbaar maar belangrijk voor: darmwerking, cholesterol gehalte, Echter niet voor een zware belasting.

Water

Water is zeer belangrijk. De mens bestaat voor ca. 65% uit water en spieren zelfs voor 70%. Dus hoe meer spieren hoe meer water. 2% van het lichaamsgewicht aan vocht verliezen (dat is 1,5 liter voor iemand van 75kg) kan het prestatievermogen bij duurinspanningen met 10 tot 20% verminderen. Dorst is een slechte indicator: bij dorst bestaat reeds een vochttekort.

Een gezonde voeding bestaat voor 60% uit koolhydraten, 20% eiwitten en 20% uit vetten.

Gemiddelde Nederlandse bevolking

Standaard sportdieet

Aanbeveling voor een ieder is het standaard sportdieet. Eet iedere maaltijd iets van:

In hoe meer afzonderlijke maaltijden de totale voedselopname over de dag verspreid wordt, hoe beter. Sporten met een volle maag is niet prettig. Het kan klachten geven als pijn in de zij, maagkrampen, darmkrampen en zelfs diarree. Ook gaat het trainen minder goed. Vuistregel is 2 uur voor het sporten eten!

Vier beruchte misverstanden