Dag 10 - Het frictie-syndroom van de knie

Een klassieke lopersblessure is de overbelasting van de 'Tractus Iliotibialis', een peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen. (Ook) Deze blessure wordt wel de 'lopersknie' genoemd. De pijnklachten treden op ten gevolge van de frictie van deze peesplaat over een uitbochting van het bovenbeen, juist boven de knie. De pijnklachten treden na enige tijd lopen op en kunnen zo hevig worden dat het lopen moet worden gestaakt. Na het staken van het lopen wordt de pijn snel weer minder.

Oorzaken van deze knieklachten

Factoren die bijdragen aan deze typische overbelastingsblessure voor lopers zijn:

Lopers zijn extra kwetsbaar als één van de volgende (sportrelevante) afwijkingen aanwezig is:

Om deze knieblessure te voorkomen, is het raadzaam om onderstaande preventietips op te volgen.

Wat kan je doen als deze blessure (toch) is ontstaan?

Het is belangrijk om alert te zijn op het allereerste begin van de pijnklachten. Loop hier niet doorheen. De pijnklachten zullen anders op den duur steeds eerder optreden en heftiger worden! Volg, om erger te voorkomen, de hieronder staande regels op.

Je kunt bij het Bureau Sportgeneeskunde Nederland opvragen waar bij jou in de buurt een sportarts werkzaam is (tel.(030) 225 22 90 of www.sportgeneeskunde.com).

Schema:

Gevorderden.
Di => 20xL WW 23xL WW
Do => 20xL W 23xL WW

Beginners.
Di => LLLLLLWWLLLLLLWWLLLLLLWWLLLLLLWW
Do => LLLLLLWWLLLLLLWWLLLLLLLWWLLLLLLLWW